Vanliga frågor

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Varför kan jag inte logga in?
Är det första gången du besöker vår webbplats så måste du registrera dig först. Registrera mig
Är du hyresgäst och har problem med din inloggning, kontakta Uthyrningen.
  • Jag har fått ett erbjudande. Vad gäller?
Ett erbjudande innebär att du får möjlighet att se lägenheten och inom angiven tid svara JA eller NEJ till eventuell kontraktskrivning. Observera att ett erbjudande inte är detsamma som en intresseanmälan! Tackar du JA till erbjudandet så har du oavsett placering chans att lägenheten blir din och vi kan skriva kontrakt med dig.
  • Hur snabbt måste jag svara efter visningen?
Svara senast dagen efter visning.
  • Var lämnar/hämtar jag mina nycklar?
Samtliga nycklar, tags, garage- eller tvättkort ska återlämnas till Uthyrningen(Västra Torggatan 12) för din egen trygghets skull. Saknas det nycklar/kort/tags kommer du att debiteras för dessa.
  • Kan jag ta över ett hyreskontrakt?
Du kan endast ta över ett hyreskontrakt om du varit skriven på samma adress som din maka/make alternativt sambo i minst 24 månader. Med sambo avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Vid dödsfall råder särskilda regler.
  • Jag vill stå med på min sambos kontrakt, går det?
Det är möjligt att skriva sig på ett befintligt kontrakt, om man varit folkbokförd på adressen. Detta ska styrkas med ett utdrag från Skattemyndigheten.
  • Hur söker man lägenhet?
Registrera dig här på vår webbsida. Du loggar in med ditt personnummer och lösenord minst en gång per år. Därefter kan du söka bland våra lediga objekt och själv göra din intresseanmälan
  • Hur får jag enklast veta när det finns ledig lägenhet?
Du kan anmäla dig till vår sökprenumerationstjänst då vi skickar ett e-postmeddelande till dig när det finns en ledig lägenhet som stämmer med dina önskemål. Alla lediga lägenheter finns tillgängliga på vår webbsida. Här kan du själv göra en intresseanmälan för just den lägenhet du vill hyra.
  • Kan jag överlåta mina köpoäng till någon annan?
Nej, du kan inte överlåta dina köpoäng till någon annan. Du kan inte heller slå ihop din kötid med en medsökande.
  • Jag hittar inte min hyresavi. Vad gör jag?
Logga in på ”mina sidor ”
  • Kan jag betala hyran via autogiro/ e-faktura?
Ja, här hittar du autogiroblankett. E-faktura anmäler du till din bank.
  • Jag vill säga upp min lägenhet, hur gör jag?
Du säger upp lägenheten på ditt hyreskontakt, här hittar du uppsägninsblankett. Denna blankett skickar du till Byggebo eller lämnar in till Uthyrningen. Enligt hyreslagen är uppsägningstiden tre kalendermånader. Om ni är två som står på kontraktet måste båda skriva under uppsägningen. Uppsägningen räknas från den sista dagen i den månad du säger upp lägenheten. Exempel: Du säger upp den15 mars, uppsägningstiden räknas då från den 31 mars till den 30 juni.( april, maj, juni)
  • Mina grannar stör mig med högt tv-ljud och höga skrik, vad gör jag?
Dagtid tar du kontakt med bovärd, telefon 0491-888 88. Utanför kontorstid ringer du vår störningsjour, telefon 0491-888 88
  • Vart vänder jag mig om något måste åtgärdas i lägenheten?
Titta på våra instruktionsfilmer om hur du själv kan fixa felen. Om du trots det behöver hjälp är du välkommen att felanmäla här på webben eller kontakta din bovärd.